Rabu, 27 Jun 2012


BENGKEL PANCINGAN BOT (Bahagian Pertama)

Ramai pemancing berminat memancing menggunakan bot tetapi kerana kurang keyakinan diri dapat mengendalikan bot,maka hasrat terpaksa dipendamkan. Kebiasaannya pemancing dapat mengendalikan pemanduan bot setelah turut serta mengikuti pemancing yg sering menggunakan bot. Jika ada keperhatinan dan tak malu bertanya,pasti keberanian atau keyakinan diri dapat diatasi.
Dibawah ini ada beberapa asas yg dpt dipelajari:

ASAS AWAL YG PATUT DIPELAJARI

·         A) ikatan dan sauh
·         B) jenis bot dan jenis engin
·         C) faktor keselamatan
·         D) pengendalian
·         E) saat kecemasan
·         F) keseronokan dan port labuh terbaik

IKATAN DAN SAUH

Ikatan dan simpulan amat penting bagi menjamin kekuatan tali,spt juga asas awal mengenal dunia pancingan.Pelajari kaedah simpulan dapat memastikan bot agar tidak menjadi satu ancaman diri seperti ikatan tika menambat bot,tali tak boleh,terlalu pendek atau membuat simpulan mati kerana bot boleh karam kalau air pasang dan bot akan tergantung dan menjadi Tukun ketika air surut. Tali terlalu panjang pula boleh menyebabkan tali bot putus dan menghanyutkan bot.
TALI SAUH
Tali sauh pula biarlah panjang melebahi 30-50meter,kadang kala ada lubok yg dalam melebahi 30meter dan kalau laut seharusnya melebahi 100meter,jangan sampai dihanyutkan arus dan secara kebetulan engin pula buat hal apabila sauh tidak dapat melekat didasar,kita akan dihanyutkan jauh berbatu2.

SAUH
 Sauh boleh dibeli tetapi kebanyakan sauh yg dibeli ringan dan kurang efaktif ,jadi saranan saya upah membuat lebih elok dan baik penggunaannya.
Cara membuatnya iaitu sediakan besi bunga 1” x 1/2 meter 1batang(utk tulang),juga 1btg besi yg sama iaitu 1” x 1’(besi pemberat) serta 3-4 btg besi ½” x 1’panjang(sebagai pengait) dan 2biji nat 11/2”(tmpt letak tali) Hantar kebengkel untuk dikimpal atau patri dimana kosnya murah lagipun sering kali sauh menjadi ‘tukun’kerana sangkut didasar berisiko.
.Bagi memastikan sauh tidak mudah hilang didasar sungai ada keadahnya iaitu hujung tali sauh yg telah diikat  pd hujung kepala sauh,dan di belakang sauh pula digunakan tali rapiah atau tangsi diikat bersama tali sauh.Tujuannya jika sauh tersekat didasar,sentaplah tali rapiah akan putus dan tali sauh akan berada di bahagian hujung kepala sauh dan sauh dpt dinaikkan dgn selamat.

JENIS BOT DAN ENGIN

BOT
Kenali jenis2 bot serta engin bagi memberi  seselesaan terutama untuk pancingan sungai, bot terbahagi kpd dua iaitu bot kayu dan bot fiber. Bot kayu sekarang kurang kepenggunanya kerana sukar dan makan masa utk membuatnya,keselsaanya bot ini tidak kuat beroleng dan amat sesuai pd yg mudah mabuk laut.Sementara bot fiber banyak dan mudah didapati ,keselesaanya kurang kerana mudah terolang-oleng apabila dipukul ombak atau alun .
Carilah bentuk kon tajam atau teras ‘V’ dibawahnya agar dapat ‘menaggak’alun dan ombak,sementara bentuk leper dibawahnya sesuai digunakan di kawasan tasik dan kawasan tenang,kerana jika digunakan dikawasan berisiko spt sungai luas,pantai dan laut ,bot ini akan mudah terbalik dipukul ombak ,alun atau arus deras.
Bot juga  haruslah seimbang dgn kuasa kuda engin (hp),jika bot fiber berukuran 12kaki gunalah engin 3-4kuasa kuda,sesuai dinaiki utk 1-2org dan kelajuannya terhad.Bot berukuran 14-16kaki sesuai gunakan engin 5-8kuasa kuda,sementara bot berukuran 16-21kaki sesuai menggunakan  engin 15kuasa kuda keatas, kesemuanya demi keselesaan pemanduan,andai digunakan bot kecil tapi engin pula berkuasa besar,keadaan bot seolah2 ingin karam dan muncung hadapannya akan mendongak dan air akan masuk melalui belakang apabila diperah minyak.Sebaliknya jika bot besar dan engin berkuasa kecil,bot dipandu seakan2 tidak bergerak. 

FAKTOR KESELAMATAN

Beberapa  asas keselamatan harus diberi keutamaan sebelum pergi memancing menaiki bot,buat lah catatan sebelum memulakan pemergian…

A)   Jeket keselamatan.

Kepenggunaanya diberi keutamaan demi keluarga atau org tersayang,usah tercabar dgn nelayan atau org asli kerana mereka telah mahir kawasan sekitar dan mahir dalam dunia sungai atau laut.

B)   Pendayung

Sentiasa beringat,kemalangan berlaku dalam keadaan yg tak dijangka,begitu juga dgn situasi ketika  mengendalikan bot ada masa nya kerosakan engin tidak dapat dielak,jadi jalan sebaik2nya ialah adanya pendayung yg dpt meleraikan masalah tersebut.  

C)    Kit dan tool  keselamatan

Ada beberapa alatan yg perlu dibawa spt ubatan (plaster,ubat tahan sakit,po chai dan minyak angin). Gunalah kasut ketika dalam bot bagi mengelakkan kecederaan spt licin,tertusuk duri ikan atau mata kail. Pakaian pelindung matahari kerana kedudukan diatas bot fiber spt di panggang dibara api terutama ketika berada ditengah2 sungai atau pantai. Gunakan baju lengan panjang,topi lebar,berkaca mata gelap,pelindung muka (tak pakai lepas mancing jadi ‘awang hitam;laa…)atau sasuatu pakaian yg dpt melindungi dari kulit terbakar kerana pancaran matahari pd kulit berterusan boleh menyebabkan kanser(kononnya).Serta penyediaan alatan spt alat pembuka plag (palam pencucuh),spark plag tambahan,player,testpen,kertas pasir ,dawai,paku 2”dan pisau Mac Gyver,kesemuanya berperanan ketika dalam keadaan darurat.

D)   Alatan mancing

Usah guna alatan pancing panjang,kerana menggangu serta sukar dikendalikan,tertusuk rakan depan tersondol rakan belakang,lagipun lontar jauh sekalipun ,matakail akan tetap berada dibawah bot juga kecuali casting atau sungai yg tak berapa dalam. Usah sepahkan matakail atau duri ikan didalam bot, gunakan guni atau kain bagi mengurangkan bunyi bising ‘keleparan’ikan.
Dengan pelajari sedikit selok-belok asas sebelum menceburkan  diri dlm pengendalian bot harap dapat membantu,ikutilah sambungan bengkel ini pada bahagian kedua.
Dari Halaman Pengail Zulkiffleeh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan