BENGKEL PANCINGAN BOT (Bahagian Kedua)
KENALI BAB ENGIN
Bukan semua boleh mengemudikan bot tanpa mempelajari
asas2nya,bagi memastikannya pelajari
mengenal bahagian engin dan
fungsinya secara ringkas seperti digambarrajah dibawah.
A) TALI SAWAT @’STARTER’
Berfungsi bagi menghidupkan engin ,tukar jika tali sawat ini
dah rosak dan waktu kecemasan boleh guna tali yg sama-padan (spt tali sauh)
B) GEAR
Bagi engin sangkut
dibawah 5kuasa kuda tiada gear, Cuma guna throttle minyak dan jika ingin
‘mengundur’pusingkan throttle kebelakang ..kepala engin boleh dipusingkan 360’
terhalang dari kabel minyak saja.Sementara engin bot berkapasiti 5hp keatas
terdapat sistem gear iaitu UNDUR-BEBAS-MAJU (Reverse-Free-Forward) dan
kepalanya boleh pusing sekadar
180’(kekiri dan kekanan aje)
C) KABEL MINYAK ,Fuel connector
Terdapat penyambungan ‘Fuel connator’menggunakan kepala
saluran ke tong minyak,cara nya mudah Cuma pasang dan cabut sementara disaluran
getah tersebut terdapat pam bagi melaraskan penyaluran minyak ke kaburitor.
D) CHOKE
Kegunaannya semasa engin tak mahu hidup (awal pagi atau dah
lama tak dihidupkan)..Tarik choke kemudian start tanpa memulaskan
throttle,selepas hidup segera tolak choke semula agar engin tak sangkut2 atau
tak mahu hidup terus.
E) SUIS OFF
Fungsinya untuk menghentikan engin,jika baru-baru memandu
kelam-kabut dibuatnya tak tau nak matikan engin.
F) THROTTLE MINYAK
Fungsinya seperti
Throttle motosikal,pulas memulas…
G) KLIP ENGIN
Fungsinya mengabungkan engin dan badan bot,ikat dengan ketat
dan kebiasaannya terdapat pelapik alminium.Bagi keselamatan,ikatlah tali dari
klip tersebut ke badan bot,bertujuan andai cengkaman longgar dan propeller
terlanggar beting kemungkinan engin bot boleh terpelanting,atau bot terbalik tetapi
engin masih berpaut di bot.
H) SALURAN AIR
Terdapat dibawah bahagian belakang kepala engin ,fungsinya
melaras perjalanan air (penyejuk engin) Sentiasa ambil perhatian tehadap keluar
masuk air ini,andai tersumbat jolok kedalam lobang tersebut bagi memastikan
perjalanannya lancar.
PENGENDALIANNYA
Cara menghidupkan engin bot sangkut,langkah2 seterusnya…
·
Sambungkan Hose minyak ke engin,kemudian pam
minyak hingga keras.
·
Pastikan gear dalam keadaan free, pulas sedikit
throttle kemudian ‘start’ guna tali sawat.
·
Jika tak mau hidup tarik lah choke (spt bab
choke)
·
Setelah hidup lihat pengeluaran air,sistem
penyejukan engin bermasalah jika air tidak keluar.
·
Tarik gear Maju’forward’ dan pulaslah throttle
perlahan2 dan bot akan dipandu kehadapan.
·
Jika bot telah diubahsuai serta miliki
stereng,pemanduannya juga spt sebuah kereta iaitu pulas kanan ia akan belok
kekanan begitu juga sebaliknya. Tetapi jika pemandu menggunakan kemudi’throttle
bar’ (dari engin) cara bawanya berlainan iaitu nak belok kekanan kena tolak kemudi
‘throttle bar’ keKIRI dan begitu juga sebaliknya bermaksud berlainan arah.
·
Tiada system brake pada bot,jadi gunakan gear
‘Forward’dan ‘Reverse’ bagi mudah dikawal, tumpukan perhatian dihadapan,pulas
throttle perlahan2..jika ada apa2 berlaku terus freekan tolak kegear Reverse tetapi jgn lakukan ketika laju(lain pulak jadinya nanti)
·
Faktor angin,arus dan alun banyak mempengaruhi
cara kita mengendalikan bot,saranan saya baru2 belajar atau jadi bidan terjun
ketika menggantikan ‘botman’ elakkan lah benda2 tadi iaitu pergi ditempat selamat.
·
Gear Reverse digunakan ketika keluar mengundur
samada dari pangkalan atau sungai sempit atau juga selepas membuang sauh,caranya
iaitu tolak gear Reverse perah throttle perlahan2 undur dgn selamat pastikan
tiada halangan dibelakang bot sehingga jarak bot benar2 selamat, kemudian
teruskan perjalanan atau buat pusingan atau berhenti utk labuh bot.
·
Bot yang bhg bawahnya berbentuk ‘kon’atau’V’
sesuai utk kawasan berombak seperti pantai atau muara sungai(kawasan yg
berisiko besarmemerlukan kemahiran yg tinggi),ini kerana ia dapat memotong
ombak dgn pergerakan yg lancar.Semasa berhadapan dgn ombak,kedudukan bot
haruslah menegak melawan atau merempuh ombak tersebut,usah biarkan badan bot
melintangi ombak akibatnya membawa padah.
·
Ketika berhadapan dgn alun atau arus
deras,kebiasaannya pergerakan bot tidak dpt bergerak pd garisan lurus atau
stabil jadi kedudukan kemudi lengan digerakkan kekanan atau kiri ketika
menempuh arus tersebut.Faktor imbangan bukan saja pd penumpang malah imbangan
pemanduan juga perlu.
·
Jika terasa melanggar beting pasir atau batu2
segeralah perlahankan throttle kemudian angkat atau jongket kipas tinggi
sedikit,pandu atau dayung kekawasan yang dalam agar bot tak bocor atau
terkandas.Terdapat klip diantara propeller dan skru pengikat engin ,bagi
melaraskan kedudukan kipas.caranya iaitu jongket sikit kemudian letaklah pada
kedudukan yg dikehendaki,jika diletakkan terlalu kehadapan,ketika dipandu bhg
hadapan bot akan menurun kegigi air dan
jika terlalu kebelakang,bot pula akan mendongak ketika dipandu.
SAAT MECEMASKAN
Ketika berhadapan dengan situasai mencemaskan,usahlah panik…cubalah
cari jalan penyeselaian terbaik.Kebiasaannya situasai yg sering dihadapi adalah
saat engin bot meragam…. ini kerana tanpa diduga palam pencuch basah atau dah rosak
dgn keadaan hampir gelap atau jauh dari pulau dan dalam keadaan hujan pula ,mau
tersentak jantung dibuatnya.
Usah panik cari jalan terbaik,mula2 labuh sauh agar tak
dihanyut jauh.pastikan ada pakaian kering,dan ketika membaiki pastikan juga bhg
engin tidak dibasahi air (jika perlu tutup dgn plastik sementara hujan berhenti)
Penyediaan alat ganti palam pencucuh’spark plug’ amat penting dan jika tak mau
hidup juga periksalah kabel api atau kepala palam pencucuh samada rosak.buatlah
spt baiki motosikal ketika meragam dan tak mau hidup atau pam2 keringkan air
dalam ‘head blok’,atau buang minyak
bermasalah dalam kaburitor.
Jika tiada alat ganti spark plug lagi dimana api kecil atau
tiada langsung jalan terakhir ialah dgn pecahkan plastik dalaman kemudian rapatkan
matanya,jika hidup jangan lupa utk diganti baru selepas sampai
kedistinasi.Tetapi kalau tak mau hidup jugak”,tak dapat den nak menolong…”Cari2
bantuan spt belajar cari signal handfone (kebiasaannya tiada signal dikawasan
terpencil,tetapi saya pernah beberapa kali Berjaya menghubungi keluarga
ditengah2 hutan tebal) Juga jika ada simpati dari bot yg lalu lalang yg sudi
memberi bantuan menunda,..kebiasaannya”0”….jalan terbaik tunggu air
tenang,dayunglah berganti2 dibahgian bucu(hadapan) bot.
PORT2 TERBAIK SEMASA BERLABUH
Kebiasaannya selepas
subuh penyediaan waktu terbaik utk memancing dgn bot,carilah semasa air surut ,punggah-memunggah
alatan termasuk engin,’test’keadaan engin,pastikan tiada yg tertinggal.Bekalan
makanan dan umpan mencukupi tapi jika ingin umpan segar pergilah ke muara2 anak
sungai kecil,tebarlah jala pasti akan dapat udang atau anak2 ikan belanak dan
pastikan juga oksigen ikan dibawa sekali.
Buatlah perancangan ketika air surut,menghala tuju jauh ke
muara atau kawasan dalam,dan ketika air mula gerak pasang kita telah berada
dikawasan stratigik dimana kemasukan ikan beramai2 ke dalam sungai. Carilah
alur sungai yg dalam, berbatu atau berkarang ,waktu air dah banyak pandu masuk,
geraklah ke atas semula,carilah simpang2 pecahan sungai atau carilah
reba2,tiang2,tunggul,kwsn berkarang atau ranting2 mencecah air dimana banyak
ikan bermain disekitarnya.
Ketika air gerak mati,masuklah kedalam anak2
sungai,pemburuan ikan2 kasar bermula…gunakan umpan udang hidup atau yg gemar
guna gewang, castinglah di celah2 kawasan bakau yg dirasakan molek.
Kebiasaannya ikan seperti siakap putih,kerapu mata hijau,kakap merah,tebal pipi
dan banyak lagi ikan sisik yg tak mustahil utk diperolehi (rekod saya disungai
johor siakap 7kg) ketika air tenang.
Dan ketika air gerak surut labuh dimuara2 anak sungai atau
tebing2 sungai utk menjerat ikan dasar disamping mengelakkan arus deras semasa
surut dan ketika air hampir surut mati kita dah sampai kejeti utk pulang.Jika
pulangan hampeh,usah keciwa adat memancing ada masa lumayan ada masa
mengeciwakan ,yang penting pengail
sejati adalah pemancing yg tak kenal putus asa.
Selamat memandu bot dan hargai keseronokan memancing.
Dari Halaman Pengail Zulkiffleeh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan